Omdat een belangrijke eigenschap van de koffer zijn duurzaamheid is, testen fabrikanten van koffers volop met modellen. In dit artikel een opsomming van de punten waarop een gemiddelde koffer wordt getest door de fabrikant. Dit alles om je een beeld te geven van de zaken waarop jij ook moet letten bij de aankoop van een koffer.
#1 Koffer rits(en)
De rits van een koffer is, indien aanwezig, een belangrijke bron van ergernis bij de reiziger wanneer deze stuk gaat. Fabrikanten testen dan ook zorgvuldig met het openen en sluiten van de rits. Denk hierbij aan het meer dan 1000 keer openen van een rits. Daarna en tussendoor wordt zorgvuldig bekeken wat de slijtage is en hoe zich dit ontwikkeld. Dit geldt overigens ook in het geval jouw koffer er één van het harde soort is. De sluitingen die vaak van hard kunststof zijn worden nauwkeurig getest op kwaliteit.
#2 Koffer wieltjes
Net als de zojuist genoemde de rits, zijn ook de wieltjes relatief kwetsbaar. Wellicht ken je dat wel, er breekt een wieltje van je koffer. Dat wil je dus absoluut niet hebben als je net de bult op loopt bij jouw hotel in Italië. Waar vroeger veel koffers wieltjes van plastic of zachte kunststof materialen waren gemaakt, worden hedendaags de koffers vaak uitgerust met harde kunststoffen. Alles om te zorgen dat ze langer meegaan. Een gemiddelde koffer fabrikant test een koffer veelal tientallen kilometer om slijtage te testen.
#3 Sterkte handgrepen
Ook in het materiaalgebruik van de handgrepen zit veel verschil per fabrikant. De goedkopere koffers hebben vaak kunststof handgrepen die vaak net wat minder lang meegaan dan de aluminium exemplaren. Dit zit natuurlijk ook vaak in de prijs van een koffer verwerkt, maar is wel degelijk van belang. Fabrikanten schuiven de handgrepen heel vaak in en uit elkaar. Dit doen ze vaak met een flink volgeladen koffer om zodoende dicht bij de praktijk te komen.
#4 Waterbestendigheid
Zeker bij zachte koffers is waterbestendigheid van belang. Je wilt per slot van rekening niet dat de inhoud van jouw koffer kletsnat is wanneer je aankomt op je eindbestemming en je de regen hebt moeten trotseren. Met een zogenaamde waterbestendigheid proef worden weersomstandigheden nagebootst. Zo wordt urenlang water op de koffer gespoten en wordt daarna bekeken wat dit heeft gedaan met de inhoud.
#5 Valtest
Zelf ben je waarschijnlijk behoorlijk voorzichtig met je koffer, echter denken ze daar op het vliegveld wellicht anders over. Een koffer wordt vaak flink door elkaar geschud en mee gesmeten door het bagagepersoneel. Zaak dus dat een koffer tegen een stootje moet kunnen. Fabrikanten testen deze handelingen met een valtest om zodoende te testen of de koffer zich goed weert in verschillende situaties.
Dit waren een vijftal testen die veel fabrikanten inzetten bij het verbeteren van de producten. Er zijn overigens nog veel meer zaken waar koffer fabrikanten op testen, denk hierbij aan soorten materiaal en de binnenkant van de koffer. Kern is in ieder geval dat je bij de aankoop van een koffer goed moet letten op de kwaliteit van de genoemde punten in relatie tot de behoefte die je hebt in een koffer. Reis je bijvoorbeeld veel naar Scandinavische landen dan kan het rekening houden met weersomstandigheden wat meer van toepassing voor je zijn. Vergelijk dus goed je wensen met de verschillende sterke punten van een koffer, dan komt het helemaal goed.