Een vakantie kan niet erger beginnen of eindigen dan met het kwijtraken van uw bagage. Het is echter ook geen pretje als je bagage beschadigd raakt tijdens de reis. Mocht u dit overkomen of overkomen zijn, lees de volgende tips dan goed door!
Het ligt aan de situatie af wie u verantwoordelijk kunt stellen voor de beschadigde bagage. Het is echter altijd van belang om een zogenaamd PIR-formulier in te vullen. Dit formulier moet u op het vliegveld invullen en dient als klachtenformulier. U kunt onder andere met dit formulier aangeven wat beschadigd is en waar het beschadigd is. Vraag altijd een schriftelijke bevestiging of een kopie van het formulier, als bewijs dat u een klacht heeft ingediend.
Vervolgens is de vraag wie de schade aan uw bagage zal vergoeden. Allereerst is dan van belang om de polis van uw reisverzekering er bij te pakken. Als u verzekert bent voor bagageschade, dan is het vaak aantrekkelijker om de schade bij uw verzekeraar te verhalen. Zij betalen doorgaans meer uit dan wanneer u de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie aansprakelijk stelt en daarnaast is de procedure vaak eenvoudiger. Neem in dit geval contact op met uw reisverzekeraar.
Indien u geen reisverzekering heeft of indien de schade niet gedekt wordt door de verzekering dan kunt u de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie aansprakelijk stellen. Als u alleen een vliegticket heeft geboekt dan kunt u de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen. Per kilo bagage kunt u dan een schadevergoeding krijgen op grond van internationale verdragen. Deze verdragen gelden echter niet bij binnenlandse vluchten! Als u met een reisorganisatie op vakantie bent gegaan, dan kunt u uw reisorganisatie aansprakelijk stellen. Deze organisatie namelijk verantwoordelijk voor uw gehele vakantie en de vlucht hoort daar bij.
Let wel op dat u de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie op tijd aansprakelijk stelt. Bij beschadigde bagage geldt een termijn van zeven dagen. U kunt een van beide organisaties aansprakelijk stellen door het sturen van een brief waarin u vermeld wat de schade is en dat u de organisatie daarvoor aansprakelijk stelt. Stuur daarnaast een kopie van het PIR-formulier mee en eventueel foto’s van de schade. Zo bewijst u dat de schade is veroorzaakt tijdens de reis. Geef vervolgens aan welke deadline stelt en wat uw vervolgstappen zullen zijn als de organisatie de schade niet naar behoren voldoet.
Mocht de reisorganisatie de schade niet willen voldoen dan kunt u een klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen (dit kan alleen als de reisorganisatie lid is van de ANVR of als de organisatie ingeschreven staat bij de geschillencommissie). Bij luchtvaartmaatschappijen rest u enkel nog de gang naar de civiele rechter als u er met hen niet uit komt. Voor tips hierover kunt u bij uw lokale rechtswinkel ter rade gaan.